Boka tid för kastration hund/katt/kanin/marsvin:

Vi utför kastration av tikar, hanhundar, honkatt, hankatt, hankanin, honkanin och hanmarsvin. Vi utför även kastration på hanar där en eller båda testiklarna inte ligger i pungen (s.k. kryptorkid, kontakta oss för pris)

Kastration av katt

Att kastrera katter är ett vanligt kirurgiskt ingrepp. Fördelarna med att ha en kastrerad han- eller honkatt är många. Det är framför allt ett viktigt sätt att begränsa oplanerade kattkullar och ett sätt att minska antalet katter som ingen sedan tar hand om.

För honkatter är det en viktig fördel att slippa få p-piller då dessa ökar risken för juvertumörer.

Katterna bör vara över 4 månader gamla innan man kastrerar dem – då har de fått ett mer utvecklat immunförsvar och hanterar även läkemedel bättre. På hankatter är det ett relativt enkelt ingrepp där testiklarna tas bort när katten är ordentligt sövd. De har sedan ett par små sår som läker av sig själv. Man bör ha dem inne ett par dagar för att se att såren läker fint och att ingen komplikation uppstår.

Hos honkatter gör man ett bukingrepp där både äggstockarna tas bort. Huden sys sedan samman med tråd som försvinner av sig själv. Honkatten behöver ha krage efter operationen och bör hållas inne första två veckorna för att säkerställa att såret i bukväggen läker ordentligt.

Alla katter får ordentligt med smärtstillande medel före och under ingreppet och honkatterna får också recept på smärtstillande med sig hem.

En följd av kastration är att kattens ämnesomsättning minskar medan matlusten ofta ökar. Det finns med andra ord en stor risk att katten blir överviktig om inte dieten ändras. När du hämtar din katt efter kastreringen får du tips och råd angående foder för kastrerade katter.

Kastration av hund

Fördelar och nackdelar med att kastrera sin hund

Orsakerna kan till att man väljer kastrering är många: av medicinska skäl, att man har flera hundar av olika kön i familjen, att tikar har jobbiga löp och skendräktigheter, att hanhundar har ett ”hanhundsbeteende” som man inte uppskattar etc.

Fördelar med att ha kastrerade hundar är att man därigenom kan undvika att hunden drabbas av vissa sjukdomar, som livmoderinflammation och juvertumörer hos tikar (vid tidig kastrering), prostatasjukdomar, vissa tumörsjukdomar, förhudskatarr och en del bråcksjukdomar hos hanhundar.

Håller man på att träna och tävla mycket med sin hund kan det finnas fördelar med att man inte har en tik som löper eller en hanhund som tappar koncentrationen för det finns tikar som luktar gott. Tikarna blir dessutom oftare jämnare i humöret när de slipper hormonsvängningarna. Det har rapporterats om individer som blivit mer aggressiva och lynniga efter kastration men de hör till undantagsfallen.

En vanlig avigsida är däremot att hundar efter en kastrering får en ökad aptit medan ämnesomsättningen minskar – detta leder lätt till att hunden ökar i vikt. Det är därför viktigt att man redan från början anpassar utfodring och diet efter detta för att undvika fetma.

Enstaka hundar får också en förändrad päls.

Tikar löper med tiden en viss ökad risk för inkontinens. I de flesta fall kan detta behandlas med medicinering. Även hanhundar kan drabbas av inkontinens efter kastrering, men det är mer ovanligt.

Aggressivitet hos hanhundar är en ganska vanlig orsak till att hundägare funderar på kastration. Tyvärr beror aggressivitet på en mängd olika saker och det är långt ifrån alltid en kastration löser problemet. Ibland kan kastrationen underlätta vid beteendeträning, men ofta krävs det en hel del arbete hos djurägaren för att lösa problemet.

Vi rekommenderar att man speciellt hos stora hundar väntar tills att hunden vuxit färdigt innan man kastrerar den. Små raser kan kastreras redan vid 6 till 8 månader. För storvuxna raser kan det dröja till 12-18 månader beroende på storlek.  Vid vilken ålder det är optimalt att kastrera sin hund varierar från hund till hund. Det har med ras, storlek, individ och mentalitet att göra. Är du osäker på om och när du ska kastrera din hund så är du alltid välkommen att komma på en konsultation hos oss för att tillsammans med en veterinär diskutera för – och nackdelar för just din hund innan du beslutar dig för ingreppet.

Kastrationsimplantat

För hanhundar finns det möjlighet att ge ett så kallat kastrationschip (Suprelorinimplantat). Det är ett litet implantat som injiceras under huden mellan skulderbladen. Kastrationsimplantatet har effekt i ca 6 månader och under den tiden har du möjlighet att utvärdera hur din hund fungerar som kastrerad. Efter 6 månader börjar hunden åter få tillbaka sin testosteronproduktion och efter 12 månader har de allra flesta återfått helt normala testosteronvärden igen. Vill man förlänga effekten så kan man efter 6 månader injicera ett nytt kastrationsimplantat – det finns då även ett som har effekt i minst 12 månader. Under tiden implantatet har effekt så får hunden precis samma biverkningar som vid en kirurgisk kastration – ökad hunger och minskad ämnesomsättning. Dessa biverkningar är dock övergående när effekten av kastrationsimplantatet försvinner.